قالب وردپرس درنا توس
خانه / مقالات / بازاریابی / فیلم های TED / استرس و کلی مک گونیگال

استرس و کلی مک گونیگال

کلی مک گونیگال: چگونه استرس خود را دوست داشته باشید

 

ترجمه توسط فرانک دیبا

بازنگری توسط سپیده حاجی‌زاده

 

من باید یه اعترافی بکنم

اما اول از شما می‌خوام که شما هم یه اعتراف کوچیک بکنید.

من فقط می‌خوام دست تون رو بالا ببرید،

اگر شما در سال گذشته استرس نسبتاً کمی رو تجربه کردید.

کسی هست؟

در مورد میزان متوسطی چطور؟

چه کسی استرس خیلی زیادی رو تجربه کرده؟

بله منم همین‌طور.

 

اما این اعتراف من نیست. اعتراف من آینه که:

من یک روانشناس سلامت هستم و وظیفه‌ی من کمک به مردم هست تا شادتر و سالم‌تر باشند.

اما می‌ترسم چیزی که برای ده سال آموزش می‌دادم بیشتر زیان داشته تا سود و اون راجع به استرس بوده.

سال‌ها به مردم می‌گفتم، استرس شما رو بیمار می‌کند.

باعث افزایش ریسک همه‌چیز میشه، از یه سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری‌های قلبی عروقی.

درواقع، من اون رو به یه دشمن تبدیل کردم.

اما بعد نظرم راجع بهش عوض شد و امروز، می‌خوام نظر شما رو عوض کنم.

 

اجازه بدید با تحقیقی که منو به تجدیدنظر در مورد برخورد با استرس واداشت شروع کنم.

این تحقیق سی هزار بزرگ‌سال رو در امریکا برای هشت سال مورد برسی قرارداد.

اون ها با پرسیدن اینکه «چقدر استرس در سال گذشته تجربه کردید؟» شروع کردند.

و بعد پرسیدند، «آیا باور دارید که برای سلامتی شما زیان آور است؟»

و بعد اون ها از آمار مرگ‌ومیر استفاده کردند تا بفهمند چه کسی مرده.

 

(خنده حاضرین)

 

خب. اول خبرهای بد.

افرادی که استرس خیلی زیادی رو در سال گذشته تجربه کرده بودند ۴۳ درصد افزایش خطر مرگ رو داشتند.

اما این فقط برای کسانی بود که باور داشتند استرس برای سلامتی زیان آوره.

 

(خنده حاضرین)

 

کسانی که استرس زیادی رو تجربه کرده بودند، اما عقیده‌ای بر مضر بودن اون نداشتند دیگه احتمال مرگ‌ومیرشون اونقدر نبود.

درواقع، اون ها کمترین ریسک مردن رو داشتند میان تمام افراد حاضر در این تحقیق، حتی در بین کسانی که استرس نسبتاً کمی رو داشتند.

 

مطالعات امروز تخمین می‌زنند در هشت سالی که مرگ‌ومیرها رو پیگیری می‌کردند، ۱۸۲٫۰۰۰ آمریکایی به‌صورت نابهنگام مرده‌اند، نه به خاطر استرس داشتن، بلکه به دلیل باور به اینکه استرس برای شما مضر است.

 

(خنده حاضرین)

 

این برای بیش از ۲۰٫۰۰۰ مرگ در سال صدق می‌کند.

خب، آگه این ارزیابی درست باشه باور داشتن به بد بودن استرس برای شما، تبدیل میشه به پانزدهمین دلیل مرگ در امریکا، در سال گذشته و افراد بیشتری رو می کشه تا سرطان پوست ایدز و قتل.

Kelly-McGonigal-TED-1
Kelly-McGonigal-TED-1

 

(خنده حاضرین)

 

شما می‌تونید ببینید چرا این تحقیق من رو ترسوند!

من اینجا کلی انرژی صرف می‌کردم که به مردم بگم استرس برای سلامتیشون زیان آوره.

 

بنابراین این تحقیق من رو غافلگیر کرد:

آیا تغییر عقیده نسبت به استرس شما رو سالم‌تر می‌کند؟

و اینجاست که علم میگه بله.

وقتی تو می‌تونی ذهنت رو عوض کنی، می‌تونی پاسخ بدنت رو هم تغییر بدی.

 

حالا برای توضیح عملکردش من می‌خوام شما وانمود کنید که در یک مطالعه که برای استرس دادن طراحی‌شده شرکت می‌کنید.

اسمش هست آزمون استرس جمعی.

شما به یک آزمایشگاه می‌آیید و به شما می‌گن که باید در پنج دقیقه یک سخنرانی بدون آمادگی قبلی در مورد نقاط ضعف شخصیتی تون داشته باشید.

در برابر یک هیئت متخصص ارزیابی که درست رو به روی شما نشستند.

و برای اطمینان از اینکه فشار رو احساس می‌کنید، اونجا نورپردازی شده و یه دوربین روی صورت شما قرار داره یه چیزی شبیه این

و تیم ارزیابی تعلیم داده شدن تا به شما بازخورد دلسردکننده بدهند مثل این

 

(خنده حاضرین)

 

الآن به‌اندازه‌ی کافی روحیه تون رو باختید.

وقت قسمت دوم شده: یک تست ریاضی.

و بدون اطلاع شما، کسی که آزمون می‌گیره تعلیم داده‌شده تا شما رو حین انجام تست اذیت کنه.

خب مامی‌خوایم این‌رو باهم انجام بدیم.

جالب میشه. واسه من.

 

خب. من می‌خوام همتون وارونه بشمارید از ۹۹۶ در بازه‌ی هفت شما با صدای بلند می‌شمرید.

به سریع‌ترین شکلی که می‌تونید، با ۹۹۶ شروع می‌کنید. برو!

(حضار در حال شمارش)

تندتر بشمار.

تندتر لطفاً. خیلی آهسته می‌شمارید.

ایست، ایست، ایست اون آقا اشتباه کرد.

دوباره از نو می‌شماریم.

 

(خنده حاضرین)

 

شما تو این کار خیلی ماهر نیستید، این‌طور نیست؟

خب، پس شما فهمیدید اوضاع چه جوریه.

الآن، اگر شما واقعاً «توی این مطالعه بودید احتمالاً» کمی استرس گرفته بودید.

ممکن بود تپش قلب می‌گرفتید، سریع‌تر نفس می‌کشیدید، شاید شروع به عرق کردن می‌کردید.

و طبیعتاً ما این تغییرات جسمی رو به‌عنوان تشویش و اضطراب قلمداد می‌کنیم یا علائمی که نشون میدن ما خیلی خوب از عهده‌ی این کار بر نمی‌آیم.

 

ولی در عوض، چی میشه آگه این علائم رو به‌عنوان نشانه‌هایی که بدن شما نیرو گرفته تا شما رو آماده کنه برای رویارویی با این چالش، در نظر بگیریم؟

این دقیقاً چیزی بود که به شرکت‌کننده‌ها در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، گفته‌شده بود.

قبل از اینکه اون ها آزمون جمعی رو انجام بدن آموزش‌دیده بودند که استرس شون رو به‌عنوان یه عامل مفید ببینند.

اون تپش قلب داره آماده‌ات می‌کند برای اقدام طوری نیست آگه سریع‌تر نفس می‌کشی.

این باعث میشه اکسیژن بیشتری به مغزت برسه.

و شرکت‌کننده‌هایی که یاد گرفته بودند چه طور به نشانه‌ها به‌عنوان عوامل مفید و کمک‌کننده برای اجراشون نگاه کنند، بی‌قراری کم‌تر، اعتمادبه‌نفس بیشتر.

اما چیزی که بیشتر از همه منو مجذوب خودش کرد آینه که چطور عکس‌العمل فیزیکی بدن اون ها به استرس تغییر کرد.

در عکس‌العمل معمولی استرس، ضربان قلب شما افزایش پیدا می‌کند و رگ‌های شما منقبض می‌شن.

 

مثل این.

Kelly-McGonigal-TED2
Kelly-McGonigal-TED2

 

و این‌یکی از پاسخ‌هاست وقتی استرس شدید با بیماری‌های قلب و عروق مرتبط هست.

میشه در این شرایط بودن برای سلامتی اصلاً خوب نیست.

ولی در این تحقیق، وقتی شرکت‌کننده‌ها دیدشون رو نسبت به استرس به‌طور مثبت تغییر داده بودند، عروق خونی اون ها به این شکل آرام باقی ماند.

قلبشون همچنان تند می‌تپید، ولی این وضعیت قلبی و عروقی خیلی سالم‌تر هست.

درواقع اتفاقی که می‌افته خیلی شبیه لحظاتی هست که لذت و شجاعت رو تجربه می‌کنیم.

 

 

Kelly-McGonigal-TED3
Kelly-McGonigal-TED3

 

بیش از یک‌عمر تجربه استرس‌زا

همین یک تغییر بیولوژیک می‌تونه تفاوت ایجاد کنه

بین یک حمله قلبی ناشی از استرس در سن پنجاه‌سالگی و سالم زندگی کردن تا نودسالگی.

و این‌رو علم جدیدِ استرس آشکار کرده که طرز فکر شما نسبت به استرس اهمیت داره.

 

بنابراین هدف من به‌عنوان یک روانشناس سلامت تغییر کرده.

دیگه قصد ندارم شما رو از شر استرس رها کنم، می‌خوام شما رو در مواجهه با استرس بهتر کنم.

و الآن یکمی انجامش دادیم.

آگه شما دستتون رو بالا بردید و گفتید که استرس خیلی زیادی در سال گذشته داشتید، ما می‌تونیم زندگی تون رو نجات بدیم.

خوشبختانه دفعه‌ی بعد که از استرس تپش قلب گرفتید، این سخنرانی رو به یاد می‌آورید و با خودتون فکر می‌کنید، این بدن منه…

داره به من کمک می‌کند که از پس این چالش بربیام.

هنگامی‌که به استرس این نگاه رو داشته باشید، بدن تون شما رو باور می‌کند و پاسخ به استرس شما سالم‌تر خواهد بود.

 

خب گفتم که بعد از داشتن ده سال استرس اهریمنی که باید خودم رو ازش رها کنم، پس ما یک عمل دیگه خواهیم داشت.

می‌خوام راجع به یکی دیگه از ناشناخته‌ترین خصوصیت‌های واکنش به استرس براتون بگم.

ایده اینجاست که: استرس شما رو اجتماعی می‌کند.

 

برای درک کردن این وجه استرس، باید راجع به هورمونی به نام «اکسیتوسین» صحبت کنیم و می‌دونم که قبل از این به اکسیتوسین به‌عنوان یک هورمون به‌اندازه کافی توجه شده.

یه اسم جالب دیگه هم داره: هورمون نوازش.

به خاطر اینکه وقتی کسی رو در آغوش می‌گیرید، میزانش افزایش پیدا می‌کند.

اما این بخش کوچکی از کارایی اکسیتوسین.

اکسیتوسین یک هورمون عصبی است که غریزه‌ی اجتماعی بودن مغز شما رو تنظیم می‌کند.

شما رو تشویق میکنه که کارهایی رو برای تقویت روابط نزدیک تون انجام بدید.

 

اکسیتوسین به شما تمایل برای ارتباط فیزیکی میده با دوستان و خانواده تون.

همدلی شما رو با دیگران افزایش میده.

حتی باعث میشه ترغیب بیشتری پیدا کنید برای کمک کردن و حمایت کسانی که براشون اهمیت قائل هستید.

حتی برخی افراد پیشنهاد دادن که ما باید اکسیتوسین بکشیم (مثل نوعی مواد مخدر مصرف کردن) تا مهربان‌تر و دلسوزتر بشیم.

اما اینجا چیزی که بیشتر مردم در مورد اکسیتوسین نمی‌دانند آینه که اکسیتوسین هورمون استرس است.

غده هیپوفیز شما اون رو بیرون می‌ریزه به‌عنوان بخشی از علائم پاسخ به اون.

مانند آدرنالین که باعث تپش قلب شما می‌شه اکسیتوسین در پاسخ به استرس شما سهم زیادی داره.

و وقتی اکسیتوسین در پاسخ به استرس ترشح میشه، به شما انگیزه میده تا جویای حمایت بشید.

پاسخ طبیعی بدن شما اون رو تحریک می‌کنه تا احساس تون رو با یک نفر در میان بگذارید بجای اینکه اونو توی خودتون بریزید.

 

 

 می‌خواد مطمئن بشه که وقتی یه آدم دیگه در زندگی شما، با مشکلات درگیره، شما متوجه می شید و بنابراین شما می‌تونید از هم حمایت کنید.

وقتی زندگی دشوار است،می‌خواد شما در میان افرادی باشید که شما رو دوست دارند.

 

پس دانستن این رفتار استرس چگونه باعث میشه شما سالم‌تر باشید؟

خب، اکسیتوسین فقط مغز شما رو تحت تأثیر قرار نمی‌ده.

بلکه روی بدن شما هم تأثیر داره و یکی از اصلی‌ترین اون نقش‌ها آینه که از سیستم قلب و عروق شما رو در برابر اثرات استرس محافظت می‌کند.

یک‌جور ضدالتهاب طبیعی هست.

همچنین کمک میکنه رگ‌های خونی شما در حین استرس داشتن آرام و عادی باقی بمونن.

اما تأثیر موردعلاقه‌ی من درواقع اونی هست که روی قلب واقع میشه.

قلب شما گیرنده‌هایی برای این هورمون داره و اکسیتوسین به احیاء کردن سلول‌های قلب کمک می‌کند و هرگونه آسیب ناشی از استرس رو بهبود می‌بخشه.

این هورمون استرس، قلب شما رو تقویت می‌کند و نکته‌ی جالب این هست که تمام این مزیت‌های فیزیکی اکسیتوسین به‌واسطه روابط اجتماعی و حمایت دیگران تقویت می‌شوند

 

 

بدین ترتیب که وقتی شما تحت استرس به دیگران می‌پیوندید، چه برای جستجوی حمایت و چه برای یاری‌رساندن به بقیه، هورمون بیشتری رو آزاد می‌کنید، پاسخ بدن شما به استرس سالم‌تر میشه و درواقع سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند.

به نظر من این فوق‌العاده س که پاسخ استرس شما یک مکانیزم درونی برای انعطاف‌پذیر کردن استرس داره و اون مکانیزم روابط انسانی هست.

 

می‌خوام با گفتن در مورد یک تحقیق دیگه صحبتم رو تمام کنم.

توجه کنید، چون این تحقیق می‌تونه جون کسی رو نجات بده.

این مطالعه حدود هزار فرد بالغ رو در امریکا در بر می‌گیره، اون ها بین ۳۴ تا ۹۳ سال سن دارند.

از اون ها پرسیده شده چقدر در سال گذشته تجربه کردید؟

همچنین «چقدر زمان رو برای کمک به دوستان، همسایگان و افراد درون جامعه تون سپری کردید؟»

سپس اون ها از آمار رسمی در پنج سال بعد استفاده کردند تا بفهمند چه کسی مرده.

 

خب، اول خبرهای بد:

هر تجربه‌ی پرتنش در زندگی، مثل مشکلات مالی یا بحران‌های خانوادگی، خطر مردن رو ۳۰ درصد افزایش داده.

اما – و امیدوارم که توقع یک «اما» رو الآن داشتید – اما این آمار برای همه صدق نمی‌کرد.

افرادی که به توجه و حمایت از دیگران وقت گذراندند هیچ افزایش خطر مرتبط با استرسی رو نشون ندادن.

صفر.

اهمیت و توجه به دیگران حالت انعطاف‌پذیری رو ایجاد کرد.

بنابراین دوباره می‌بینیم که علائم مخرب استرس بر سلامتی شما اجتناب‌ناپذیر نیستند.

این‌که چطور فکر می‌کنید و چطور عمل می‌کنید می‌تونه تجربه‌ی شما رو در قبال استرس دگرگون کنه.

وقتی شما انتخاب می‌کنید که پاسخ به استرس تون رو مفید ببینید، شما یک مدل زیستی شجاعت می‌سازید.

و وقتی شما انتخاب می‌کنید که هنگام استرس با دیگران ارتباط برقرار کنید، انعطاف‌پذیری به وجود می‌آورید.

الآن لزوماً تجربیات پراسترس‌تری در زندگی‌ام نمی‌خوام، اما این علم درک جدیدی برای قدردانی از استرس به من داده.

 

به ما دسترسی به قلب هامون رو میده.

قلب مهربانی که لذت و معنا رو در ارتباط با دیگران کشف می‌کند و همین‌طور تپش فیزیکی قلب شما، خیلی سخت داره کار می‌کند تا به شما انرژی و قدرت بده.

و وقتی تو انتخاب می‌کنی که استرس رو این‌گونه ببینی، نه‌تنها مهارت پیدا می‌کنی، بلکه داری ادعای بزرگی می‌کنی داری میگی که اعتمادبه‌نفس این‌رو داری که از پس چالش‌های زندگی بر بیای و به یاد میاری که نباید تنهایی باهاشون مقابله کنی.

 

متشکرم.

 

(تشویق)

 

 

کریس اندرسون: چیزی که داری به ما میگی خیلی شگفت انگیزه.

به نظرم فوق‌العاده است که :

باور در مورد استرس می‌تونه تغییر زیادی در امید به زندگی ایجاد کنه.

Kelly-McGonigal-TED4
Kelly-McGonigal-TED4

چطور ممکنه به یک توصیه تبدیل بشه، مثل وقتی‌که کسی داره برای شیوه‌ی زندگی‌اش تصمیم می‌گیره بین مثلاً یک شغل پرفشار و یک شغل کم فشار، آیا اهمیت داره چه انتخابی می‌کنند؟

آیا انتخاب شغل پرفشار به همون اندازه عاقلانه است وقتی تو این باور رو داری که میتونی یه جورایی از پسش بر بیای؟

 

کلی مک‌گونیگال: بله.

چیزی که ما ازش مطمئنیم آینه که جستجوی یک مفهوم در زندگی برای سلامتی بهتره از تلاش برای دوری کردن از زحمت و دردسر.

پس به نظر من این واقعاً بهترین راه برای تصمیم گرفتن هست اینکه بری دنبال چیزی که به زندگی‌ات معنی میده بریم و بعد به خودت اعتماد داشته باشی که از پس استرس اون برمی‌آیی.

 

کریس اندرسون: خیلی ممنون، کلی. خیلی جالبه.

 

کلی: متشکرم

 

(تشویق(

درباره ی مهدی کیمیایی راد

سلام گلوگاه اصلی تمام سازمان ها واحد فروش و بازاریابی است . فروشنده ای حرفه ای تر خواهد بود که بتواند آموزش های درستی را بگذراند . گروه چیتا برآن است تا اصولی ترین راهکارهای بازاریابی و فروش را به شما انتقال دهد . مهدی جفاکش بنیانگذار گروه مشاورین چیتا

مطلب پیشنهادی

انواع شخصیت خریداران - مهدی جفاکش

انواع شخصیت خریداران – قسمت دوم

انواع شخصیت خریداران  – قسمت دوم در مقاله قبلی سه بخش اول انواع شخصیت خریداران …

دیدگاهتان را بنویسید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.