قالب وردپرس درنا توس
انواع شخصیت خریداران - مهدی جفاکش
انواع شخصیت خریداران - مهدی جفاکش
خانه / مقالات / بازاریابی / بازاریابی خرید / انواع شخصیت خریداران – قسمت دوم

انواع شخصیت خریداران – قسمت دوم

انواع شخصیت خریداران  – قسمت دوم

در مقاله قبلی سه بخش اول انواع شخصیت خریداران را باهم بررسی کردیم و رفتارهای خریداران بی‌علاقه، خریداران قطعی و خریداران تحلیل‌گر را بررسی کردیم.

در ادامه به بررسی سه نوع دیگر از شخصیت خریداران می‌پردازیم:

 

خریداران ارتباط محور - مهدی جفاکش

۴-خریداران ارتباط محور

بخش چهارم مشتریان که درفروش خواهید دید، خریداران ارتباط محور هستند.

همچون خریداران تحلیل‌گر، این‌ها نیز حدود ۲۵ درصد از مشتریانتان را تشکیل خواهند داد که وابستگی مستقیم با نوع کالایی که می‌فروشید دارد.

این افراد تا حدودی خویشتن‌دار بوده و تمایلاتشان را ابراز نمی‌کنند.

برای اینکه بتوانید به این‌گونه مشتریان بفروشید باید آرامش خود را حفظ کرده و به‌آرامی پیشرفت کنید.

خریداران ارتباط محور به افراد دیگر خیلی اهمیت می‌دهند.

آن‌ها دوست دارند که محبوب واقع شوند و می‌خواهند مطمئن شوند که دیگران هم از آن کالا خرید کرده‌اند.

برای آن‌ها کنار آمدن با دیگران و حرف‌هایی که در موردشان زده می‌شود، اهمیت زیادی دارد.

وقتی تصمیم به خرید کالایی می‌گیرند، بیشتر به این می‌اندیشند که دیگران چه نظری درباره آن‌ها پیدا می‌کنند.

نظرهای دیگران را در ذهن خود تصور کرده و برایشان، نظر دیگران خیلی مهم است.

آن‌ها مدام در موردنظر دیگران از شما سؤال می‌کنند.

 

این تیپ شخصیت دوست دارد که موردعلاقه دیده شود.

آن‌ها نگران حرف دیگران هستند.

معمولاً برای هر خرید با افراد خیلی زیادی مشورت می‌کنند.

بیشتر اوقات از تک‌تک افراد خانواده و یا دوستانشان تجربه می‌گیرند و سپس در مورد خرید کردن یا نکردن، تصمیم می‌گیرند.

انگیزه اصلی خرید آن‌ها، کنار آمدن با دیگران است و خواهان هماهنگی با دیگران و کسب رضایت آن‌ها هستند.

در برخورد با مشتریان ارتباط محور به رضایت مشتریانی که قبلاً از شما خرید کرده‌اند اشاره‌کنید.

آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که با خرید کالای شما ف دیگران نیز از آن استقبال خواهند کرد.

به این مسئله توجه کنید که خیلی مهم که وقتی خریدار ارتباط محور اتومبیل یا لباسی را می‌خرد، دیگران درباره خرید او چه نظری دارند.

رابطه برقرار کنید.

با آنان رابطه برقرار کنید و به آن‌ها درباره افرادی که از شما خرید کرده‌اند، توضیح دهید.

آن‌ها دوست دارند با فروشنده رابطه برقرار کرده تا بتوانند به‌راحتی درباره کالا یا خدمتی که برای فروش عرضه می‌کنید، صحبت کنند.

وقتی با آن‌ها روبرو می‌شوید، بیشتر آن‌ها دوست دارند که چندساعتی با شما صحبت کنند و بعد هم از شما می‌خواهند دوباره به سراغشان رفته تا بتوانند زمان دیگری را با شما داشته باشند.

آن‌ها ممکن است حرف بزنند و بروند ولی توقع دارند که شما دوباره به سراغشان بروید و با آن‌ها صحبت کنید.

در قبال آنان شتاب‌زده عمل نکنید.

همچون خریداران تحلیل‌گر به‌تدریج و با آرامش تصمیم می‌گیرند.

اغلب مردد و دودل بوده و دوست دارد در مورد مسائل و موضوعات بیشتر بشنوند.

هرگاه در آستانه خرید آن‌ها شخص دیگری نظر متفاوتی بدهد، ممکن است تغییر وضعیت داده و از خرید خود صرف‌نظر کنند.

با آرام و صبور بودن با آن‌ها به مشتریان شما تبدیل می‌شوند.

 

خریداران وظیفه گرا - مهدی جفاکش

۵-خریداران وظیفه گرا یا شغل گرا

پنجمین گروه از مشتریان که با آن‌ها روبرو می‌شوید، خریداران وظیفه گرا یا شغل گرا هستند.

این افراد نیز ۲۵ درصد از تعداد کل خریداران را تشکیل می‌دهند.

آن‌ها ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر رادارند.

افراد وظیفه گرا بی‌حوصله و رک بوده و همیشه دوست دارند به اصل مطلب بپردازید.

آن‌ها کاسب مسلک و به‌شدت عمل‌گرا بوده و بیشتر از هر کاری به نتایج کار فکر می‌کنند.

وقتی با شما روبرو می‌شوند، می‌خواهند بدانند دقیقاً کالا و خدمات شما چه سودی برای آنان دارد.

قیمت آن چقدر است، چه فایده‌ای برای او دارد، دقیقاً چه زمانی تحویل می‌شود و زمان تحویل آن دقیقاً چه مدت طول خواهد کشید.

در برخورد با این نوع از مشتریان، مستقیماً به اصل موضوع بپردازید.

این خریداران از صحبت‌های جزئی و کم ارتباط باکار، خوششان نمی‌آید.

علاقه‌ای هم ندارند که با فروشنده رابطه نزدیک و صمیمانه‌ای برقرار کنند.

 

این دسته از افراد بیشتر اوقات سرشان شلوغ بوده و می‌خواهند خیلی سریع به اصل مطلب بپردازند.

با مراجعه به آن‌ها سبب می‌شوید که به این فکر کنند که از کار مهم‌تری بازمانده‌اند.

آن‌ها دوست دارند خیلی سریع به این سؤال پاسخ دهید که «این برای من چه منفعتی دارد»

روبرو شدن با این خریدار بسیار خوشایند است.

این‌ها هم مثل سایر مشتریان طالب بهبود وضعیت کارشان هستند و هر چه برایشان روشن‌تر باشد که کالای شما در کار آن‌ها چه تحول مثبتی ایجاد می‌کند، به خرید از شما بیشتر تمایل پیدا می‌کنند.

کافی است به آن‌ها نشان دهید که کالای شما چه سودی برای آن‌ها دارد

در رودررویی با چنین افرادی به اصل مطلب بپردازید و حاشیه نروید.

 

خریداران معاشرتی و اجتماعی - مهدی جفاکش

۶-خریدار اجتماعی و معاشرتی

ششمین و آخرین نوع از خریداران، خریدارهای اجتماعی و معاشرتی هستند.

این افراد همان‌طور که از اسمشان مشخص است، افرادی به‌شدت برون‌گرا و اجتماعی‌اند.

به خاطر ماهیت برونگرایی که دارد، توجه اصلی‌اش به خودش و دیگران است.

دوست دارد در مورد خودش و شما صحبت کند و به نتیجه و مزیت خرید از شما فکر کند.

آن‌ها دوست دارند در کارها با دیگران همکاری داشته باشند و به کمک آن‌ها به نتیجه برسند.

این افراد نیز ۲۵ درصد از تعداد کل خریداران را تشکیل می‌دهند.

این افراد دوست دارند در مورد خودشان و دیگران با شما صحبت کنند.

خریدار معاشرتی ارزش زیادی برای موفقیت و رسیدن به اهداف اش قائل است و به نتیجه نهایی خرید از شما بسیار اهمیت می‌دهند.

این‌گونه مشتریان نیازی به شنیدن جزئیات محصول ندارند و خریدهایشان را خیلی سریع انجام می‌دهند.

البته در کنار ویژگی اجتماعی بودن، این افراد بسیار دمدمی‌مزاج هستند و ممکن است خیلی زود نظرشان را تغییر بدهند، پس لازم است به‌محض توافق آن را مکتوب کنید.

تشخیص این‌گونه از خریداران بسیار ساده است، زیرا آن‌ها در بسیاری اوقات گرم، دوستانه، معاشرتی و علاقه‌مند به شما بوده و سؤالات زیادی از شما می‌پرسند.

با مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی و فروش همراه مهدی جفاکش باشید.

درباره ی مهدی جفاکش

سلام گلوگاه اصلی تمام سازمان ها واحد فروش و بازاریابی است . فروشنده ای حرفه ای تر خواهد بود که بتواند آموزش های درستی را بگذراند . گروه چیتا برآن است تا اصولی ترین راهکارهای بازاریابی و فروش را به شما انتقال دهد . مهدی جفاکش بنیانگذار گروه مشاورین چیتا

مطلب پیشنهادی

استفاده از یک نوشته عالی در فروش - مهدی جفاکش

استفاده از یک نوشته عالی در فروش

استفاده از یک نوشته عالی در فروش در انواع فروش و بخصوص فروش تلفنی ، …

پاسخ دهید