قالب وردپرس درنا توس
bel_pesce
خانه / مقالات / بازاریابی / فیلم های TED / بل پیزو : پنج راه برباد دادن رؤیاها

بل پیزو : پنج راه برباد دادن رؤیاها

بل پیزو : پنج راه برای برباد دادن رؤیاها

همه ما می‌خواهیم چیزی را اختراع کنیم که اساساً موفقیت‌آمیز باشد، شرکت موفقی راه‌اندازی کنیم، کتابی بنویسیم که بهترین فروش سال را داشته باشد.

درعین‌حال تعداد بسیار کمی از ما درواقع این‌ها را انجام می‌دهیم.

کارآفرین برزیلی بل پیزو پنج اسطوره ساده‌انگارانه‌ای را که باوجود آن‌ها، پروژه رؤیایی‌تان هرگز به ثمر نمی‌رسند را می‌شکافد.

 

 

ترجمه توسط سهیلا جعفری

بازنگری توسط علی حسینی

 

من دو سال گذشته را برای فهمیدن اینکه مردم چگونه به رؤیاهایشان می‌رسند صرف کردم.

هرگاه به رؤیاهایی که داریم فکر می‌کنیم، از ته قلب می‌خواهیم که دنیا را ترک کنیم، همپوشانی بین رؤیاهایی که ما داریم و پروژه‌هایمان که هرگز به وقوع نمی‌پیوندند بسیار بزرگ و چشمگیر هستند.

bel_pesce7 بل پیزو : پنج راه برباد دادن رؤیاها
bel_pesce

(خنده تماشاگران)

خُب امروز من اینجا هستم تا درباره پنج راهی که شمارا به رؤیاهایتان نمی‌رساند صحبت کنم.

 

یک: باوری که موفقیت یک‌شبه صورت می‌پذیرد.

bel_pesce7 بل پیزو : پنج راه برباد دادن رؤیاها
bel_pesce

این موضوع را می‌دانید، درسته؟ یک برنامه‌نویس کامپیوتری برنامه‌ای را نوشت و آن را خیلی سریع به قیمت بالایی فروخت.

این داستان شاید به نظر واقعی بیاید، اما شرط می‌بندم این‌همه داستان نیست.

اگر بروید و بیشتر تحقیق کنید، آن فرد قبل از آن ۳۰ تا برنامه نوشته و او در آن موضوع فوق‌لیسانس یا دکترا گرفته است.

او برای بیست سال روی این موضوع کارکرده.

این بسیار جالب است، من ماجراهایی در برزیل دارم که مردم فکر می‌کنند موفقیت آن‌ها یک‌شبه بوده.

من از یک طبقه متوسط هستم و دو هفته قبل از اقدام برای انستیتو فناوری ماساچوست، شروع به پر کردن فرم‌ها کردم.

عالیه! من پذیرفته شدم.

مردم شاید فکر کنند که این موفقیت یک‌شبه است، اما این به این دلیل اتفاق افتاد که برای مدت ۱۷ سال قبل از آن، به‌طور زندگی و درس را جدی گرفته بودم.

موفقیت یک‌شبه شما، همواره نتیجه همۀ آنچه شما در زندگی‌تان تا آن لحظه انجام دادید هست.

 

دوم: باور اینکه شخص دیگری برای شما پاسخی دارد.

bel_pesce7 بل پیزو : پنج راه برباد دادن رؤیاها
bel_pesce2

پیوسته مردم می‌خواهند که کمک کنند، درسته؟

همه این افراد: خانواده، دوستان، همکاران، همه دارای نظراتی در مورد این‌که تو چه راهی را انتخاب کنی هستند:

“و بگذار بهت بگم، از این راه برو.”

اما هر زمان که وارد راهی شوی، بازهم راه دیگری هست که تو باید آن را انتخاب کنی.

تو باید خودت تصمیم را بگیری.

دیگران پاسخ کاملی برای زندگی تو ندارند.

تو باید تصمیم را خودت بگیری، درسته؟

این مسیرها بی‌نهایت هستند و سرت به دیوار خواهد خورد و این بخشی از این روند هست.

 

سوم، این خیلی ظریف ولی بسیار مهم هست.

تصمیم بگیر که مستقر شوی، هنگامی‌که رشد تو تضمین‌شده است.

bel_pesce7 بل پیزو : پنج راه برباد دادن رؤیاها
bel_pesce

بنابراین هنگامی‌که زندگی‌ات خوب پیش می‌رود، باید یک تیم خوب جمع کنی و بازدهی آن‌ها را افزایش دهی و همه‌چیز الآن منظم هست- زمان مستقر شدن فرارسیده.

وقتی من اولین کتابم را منتشر کردم، خیلی خیلی زحمت کشیدم تا آن را در برزیل توزیع کنم.

نتیجه اینکه، بیش از ۳ میلیون نسخه دانلود شد و بیش از ۵۰۰ هزار نفر نسخه فیزیکی آن را خریدند.

هنگامی‌که من جلد بعدی کتاب را نوشتم، دیگر برخی اثرات (کتاب قبلی) تضمین‌شده بود.

حتی اگر من تلاش کمی می‌کردم، فروش خوب بود.

اما خوب هرگز خوب نیست.

هنگامی‌که در جهت قله می‌روی، نیاز داری که سخت تراز همیشه کارکنی و قله دیگری برای خودت پیدا کنی.

شاید اگر من کمی تلاش کرده بودم، چند صد هزار نفر دیگر آن را می‌خواندند، این خوب بود.

اما اگر من سخت‌تر از همیشه کار می‌کردم، می‌توانستم این عدد را به میلیون‌ها برسانم.

به همین دلیل است که تصمیم گرفتم، با کتاب جدیدم به همه استان‌های برزیل بروم.

من حتی می‌توانم قله بالاتری را از همین حالا ببینم.

به‌هیچ‌وجه زمانِ استقرار نیست.

 

چهارمین نکته و این واقعاً مهم هست:

باور به اینکه اشتباه از شخص دیگری هست.

bel_pesce7 بل پیزو : پنج راه برباد دادن رؤیاها
bel_pesce

من پیوسته می‌بینم که مردم می‌گویند، “بله من این ایده خوب را داشتم، اما هیچ سرمایه‌گذاری دیدی برای سرمایه‌گذاری بر روی آن را نداشت ”

؛ آه، من این محصول عالی را ساختم، اما بازار خیلی بد هست و فروش خیلی خوب نیست.

” یا “من نمی‌توانم استعدادهای خوب را پیدا کنم؛ تیم من خیلی پائین تر از انتظارند.

” اگر رؤیایی داشته باشی، این وظیفه توست که این‌ها به وقوع بپیوندند.

بله شاید پیدا کردن استعدادها مشکل باشد.

بله شاید بازار بد باشد.

اما اگر هیچ‌کسی روی ایده تو سرمایه‌گذاری نکرد، اگر کسی محصول تو را نخرید، مسلماً، اشتباه از توست.

(خنده تماشاگران)

قطعاً. تو نیاز داری که به رؤیاهایت برگردی.

و کسی تاکنون به‌تنهایی به اهدافش نرسیده است.

اما اگر تو نتوانستی که به آن‌ها برسی، این تقصیر توست نه شخص دیگری.

مسئول رؤیاهای خودت باش.

bel_pesce7 بل پیزو : پنج راه برباد دادن رؤیاها
bel_pesce

 

و نکته آخر، این‌یکی هم بسیار مهم هست:

باور اینکه تنها چیزی که مهم هست خود رؤیاها هستند.

bel_pesce7 بل پیزو : پنج راه برباد دادن رؤیاها
bel_pesce

یکبار یک آگهی را دیدم که دوستان زیادی در آن بودند، آن‌ها قصد داشتند از کوهی بالا بروند، کوه بسیار بلندی و کار بسیار سختی بود.

می‌توانستی ببینی که آن‌ها عرق می‌ریزند و بسیار سخت بود.

آن‌ها بالا می‌رفتند و عاقبت به بالای کوه رسیدند.

البته، تصمیم گرفتند که جشن بگیرند، درسته؟

من هم می‌خواهم جشن بگیرم، پس “بله ما این کار را کردیم، ما بالا رفتیم!

” دو ثانیه بعد، یکی به دیگری نگاه کرده و می‌گوید، “بسیار خوب، بگذارید برویم پائین.”

(خنده تماشاگران)

زندگی هرگز درباره اهداف نیست.

زندگی درباره سفر (رسیدن به اهداف) هست.

بله شما باید از هدفتان لذت ببرید، اما مردم فکر می‌کنند که تو رؤیاهایی داری و هرگاه که به یکی از رؤیاهایت برسی، یک جای جادویی هست که شادی در آنجاست.

اما رسیدن به یک رؤیا احساسی زودگذر هست و زندگی تو احساسی زودگذر نیست.

تنها راهی که توبه همه رؤیاهایت خواهی رسید شادی و لذتی هست که در هر قدم در این سفر برمی‌داری.

این بهترین راه هست.

سفر تو ساده هست- این با گام‌های تو ساخته‌شده.

برخی از گام‌هایت ممکن است درست باشند و گاهی تو لغزش داری.

اگر درست بود، جشن بگیر، زیرا برخی از مردم زمان زیادی را برای جشن گرفتن منتظر ماندند.

و اگر لغزشی داشتی، جهتت را عوض کن و از آن چیزی بیاموز.

اگر هر گامی تبدیل به چیزی برای یادگرفتن یا جشن گرفتن شود، مطمئناً از سفر لذت خواهی برد.

خوب، پنج نکته:

۱ – باور موفقیت یک‌شبه.

۲ – باور اینکه شخص دیگری پاسخی برای تو دارد.

۳ – باور اینکه وقتی رشد کردی تضمینی برای استقرار و ساکن شدن هست.

۴ – باور اینکه اشتباه از شخص دیگری بوده است.

۵ – و باور اینکه تنها اهداف مهم هستند.

باور کن، اگر این کار را بکنی، تمامی رؤیاهایت را برباد دادی.

 

(خنده تماشاگران)

(تشویق تماشاگران)

 

سپاسگزارم.

درباره ی مهدی کیمیایی راد

سلام گلوگاه اصلی تمام سازمان ها واحد فروش و بازاریابی است . فروشنده ای حرفه ای تر خواهد بود که بتواند آموزش های درستی را بگذراند . گروه چیتا برآن است تا اصولی ترین راهکارهای بازاریابی و فروش را به شما انتقال دهد . مهدی جفاکش بنیانگذار گروه مشاورین چیتا

مطلب پیشنهادی

ده مقاله برتر McKinsey & Company در ۲۰۱۷

ده مقاله برتر McKinsey & Company در ۲۰۱۷ شرکت McKinsey & Company به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید