قالب وردپرس درنا توس
خانه / مقالات / سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

به همت شرکت دانش‌بنیان ایده پروران مشرق غزال و شتاب‌دهنده ساینس تک پلاس و با حمایت دانشگاه فردوسی مشهد ، پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی و بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی

کارگاه دوروزه توسعه کسب‌وکار و بازار در سالن اجلاس پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی برگزار شد .

در این کارگاه دوروزه در بخش اول جناب آقای دکتر محمد عرفان مقصود از اساتید خوب اهل پاکستان و مقیم مشهد ، کارگاهی با عنوان مقدمه‌ای بر توسعه کسب‌وکار و نحوه تشکیل یک استارت آپ به‌صورت تئوری و عملی برای مخاطبین بیان گردد

1دکتر-عرفان-مقصود-کارگاه-توسعه-کسب-و-کار-و-بازار-27-مهرماه96-300x199 سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

بعد از اتمام برنامه دکتر عرفان ، پذیرایی مختصری انجام پذیرفت .

1دکتر-عرفان-مقصود-کارگاه-توسعه-کسب-و-کار-و-بازار-27-مهرماه96-300x199 سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

در قسمت دوم جناب آقای دکتر علی مختاری  ، کارگاه آموزشی بسیار ارزشمندی با عنوان نکات مهم توسعه بازار و آموزش عملی برگزار کردند .

 

بعد از صرف ناهار و نماز کارگاه عملی مدل کسب‌وکار شما ( BM ) با ارائه بنده ( مهدی جفاکش ) برگزار شد .

این کارگاه رو با مثالی از پروژه بزرگ سینمایی راه‌آبی ابریشم شروع کردم .

لازم به ذکر است که برخلاف بودجه ۶ میلیارد تومنی که در سال ۸۸ به فیلم سینمایی راه‌آبی ابریشم اختصاص داده‌شده بود ، نتوانست موفقیت مالی چندانی داشته باشد و با شکست بسیار بزرگی درفروش مواجه شد .

در ادامه به تشریح بوم کسب‌وکار همراه با مثال‌هایی از استارت آپ های موفق ایرانی مثل دیجی کالا ، مامان پز ، کافه بازار و مرکز سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی مشهد که در دانشگاه فردوسی مستقر هست ، پرداخته شد .

1دکتر-عرفان-مقصود-کارگاه-توسعه-کسب-و-کار-و-بازار-27-مهرماه96-300x199 سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

با توجه به اینکه اکثر شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها از قشر جوان بودند و طبیعتاً تجربه کافی از حضور در بازار کار را نداشتند ، در مواجهه بخش‌های مختلف بوم کسب‌وکار دچار ابهامات بسیار زیادی می‌شدند که در توضیح هر مرحله از بوم ، سؤالات کاملاً متفاوتی پرسیده می‌شد که باحوصله و دقت فراوان ، به‌تمامی آن‌ها پاسخ داده شد .

در اینجا شرح بسیار خلاصه‌ای از بوم کسب‌وکار ارائه می‌گردد :

۹ جزء سازنده بوم کسب‌وکار:

۱ – مشتریان

کسب‌وکار من به چه بخش از جامعه خدمت یا محصول ارائه می‌کند .

۲- ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی که محصولات من به مشتری ارائه می‌کند چه چیزهایی است .

۳ – کانال‌ها

ارزش‌های پیشنهادی از طریق کانال‌های ارتباطی ، توزیع و فروش به مشتریان ارائه می‌شود.

۴-ارتباط با مشتری

با هر یک از بخش‌های مشتریان روابطی ایجاد می‌شود و این روابط حفظ می‌شود.

۵-جریان‌های درآمدی

ارزش‌های پیشنهادی که به‌گونه‌ای موفقیت‌آمیز به مشتریان ارائه می‌شوند، منجر به جریان‌های درآمدی می‌گردند.

۶-منابع کلیدی

عبارت‌اند از دارایی‌های موردنیاز برای ارائه اجزایی که پیش‌تر توصیف شدند.

۷-فعالیت‌های کلیدی

عبارت‌اند از فعالیت‌های موردنیاز برای ارائه اجزایی که پیش‌تر توصیف شدند.

۸-مشارکت‌های کلیدی

برخی فعالیت‌ها برون‌سپاری می‌گردند و برخی منابع از خارج از سازمان کسب می‌شوند.

۹-ساختار هزینه

عناصر مدل کسب‌وکار منجر به ایجاد ساختار هزینه می‌شوند.

زمان پیش‌بینی‌شده جلسه مدت ۲ ساعت از ساعت ۱۳ الی ۱۵ بود ، ولی با توجه به اشتیاق مخاطبین و جذابیت موارد مطرح‌شده در کارگاه و با کسب اجازه از جناب آقای دکتر نادری ، جلسه تا ساعت ۱۶:۱۵ به طول انجامید .

بعد از پذیرایی ده‌دقیقه‌ای که انجام پذیرفت ، کارگاه بیزینس پلن (BP ) با ارائه جناب دکتر حجت نادری شروع شد .

1دکتر-عرفان-مقصود-کارگاه-توسعه-کسب-و-کار-و-بازار-27-مهرماه96-300x199 سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

در روز دوم کارگاه ، با توجه به عدم وقت کافی برای شرح بیزینس مدل ، در ابتدا قسمت‌های باقیمانده از کارگاه بیزینس پلن توسط دکتر نادری اجرا گردید .

در ادامه جناب آقای دکتر مختاری نکات توسعه بازار و آموزش عملی را بیان فرمودند .

در قسمت انتهایی کارگاه ، جناب آقای دکترهادی کریمی از اساتید فوق‌العاده موفق استراتژیک در دانشگاه فردوسی مشهد در مورد استراتژی‌های ورود به بازار را برای استارت اپ ها بیان فرمودند .

 

با مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی و فروش همراه مهدی جفاکش باشید.


درباره ی مهدی جفاکش

سلام گلوگاه اصلی تمام سازمان ها واحد فروش و بازاریابی است . فروشنده ای حرفه ای تر خواهد بود که بتواند آموزش های درستی را بگذراند . گروه چیتا برآن است تا اصولی ترین راهکارهای بازاریابی و فروش را به شما انتقال دهد . مهدی جفاکش بنیانگذار گروه مشاورین چیتا

مطلب پیشنهادی

جعبه ابزار موفقیت در فروش

جعبه‌ابزار موفقیت در فروش

جعبه‌ابزار موفقیت درفروش جعبه‌ابزاری که فروشنده را در فروش به یک فروشنده موفق تبدیل کند، …