قالب وردپرس درنا توس
سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی - آموزش بازاریابی
سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی - آموزش بازاریابی
خانه / خدمات / کارگاه ها / سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

سومین کارگاه ایجاد و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی

به همت شرکت دانش‌بنیان ایده پروران مشرق غزال و شتاب‌دهنده ساینس تک پلاس و با حمایت دانشگاه فردوسی مشهد ، پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی و بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی

کارگاه دوروزه توسعه کسب‌وکار و بازار در سالن اجلاس پارک علم و فن‌آوری خراسان رضوی برگزار شد .

در این کارگاه دوروزه در بخش اول جناب آقای دکتر محمد عرفان مقصود از اساتید خوب اهل پاکستان و مقیم مشهد ، کارگاهی با عنوان مقدمه‌ای بر توسعه کسب‌وکار و نحوه تشکیل یک استارت آپ به‌صورت تئوری و عملی برای مخاطبین بیان گردد

بعد از اتمام برنامه دکتر عرفان ، پذیرایی مختصری انجام پذیرفت .

در قسمت دوم جناب آقای دکتر علی مختاری  ، کارگاه آموزشی بسیار ارزشمندی با عنوان نکات مهم توسعه بازار و آموزش عملی برگزار کردند .

 

بعد از صرف ناهار و نماز کارگاه عملی مدل کسب‌وکار شما ( BM ) با ارائه بنده ( مهدی جفاکش ) برگزار شد .

این کارگاه رو با مثالی از پروژه بزرگ سینمایی راه‌آبی ابریشم شروع کردم .

لازم به ذکر است که برخلاف بودجه ۶ میلیارد تومنی که در سال ۸۸ به فیلم سینمایی راه‌آبی ابریشم اختصاص داده‌شده بود ، نتوانست موفقیت مالی چندانی داشته باشد و با شکست بسیار بزرگی درفروش مواجه شد .

در ادامه به تشریح بوم کسب‌وکار همراه با مثال‌هایی از استارت آپ های موفق ایرانی مثل دیجی کالا ، مامان پز ، کافه بازار و مرکز سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی مشهد که در دانشگاه فردوسی مستقر هست ، پرداخته شد .

با توجه به اینکه اکثر شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها از قشر جوان بودند و طبیعتاً تجربه کافی از حضور در بازار کار را نداشتند ، در مواجهه بخش‌های مختلف بوم کسب‌وکار دچار ابهامات بسیار زیادی می‌شدند که در توضیح هر مرحله از بوم ، سؤالات کاملاً متفاوتی پرسیده می‌شد که باحوصله و دقت فراوان ، به‌تمامی آن‌ها پاسخ داده شد .

در اینجا شرح بسیار خلاصه‌ای از بوم کسب‌وکار ارائه می‌گردد :

۹ جزء سازنده بوم کسب‌وکار:

۱ – مشتریان

کسب‌وکار من به چه بخش از جامعه خدمت یا محصول ارائه می‌کند .

۲- ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی که محصولات من به مشتری ارائه می‌کند چه چیزهایی است .

۳ – کانال‌ها

ارزش‌های پیشنهادی از طریق کانال‌های ارتباطی ، توزیع و فروش به مشتریان ارائه می‌شود.

۴-ارتباط با مشتری

با هر یک از بخش‌های مشتریان روابطی ایجاد می‌شود و این روابط حفظ می‌شود.

۵-جریان‌های درآمدی

ارزش‌های پیشنهادی که به‌گونه‌ای موفقیت‌آمیز به مشتریان ارائه می‌شوند، منجر به جریان‌های درآمدی می‌گردند.

۶-منابع کلیدی

عبارت‌اند از دارایی‌های موردنیاز برای ارائه اجزایی که پیش‌تر توصیف شدند.

۷-فعالیت‌های کلیدی

عبارت‌اند از فعالیت‌های موردنیاز برای ارائه اجزایی که پیش‌تر توصیف شدند.

۸-مشارکت‌های کلیدی

برخی فعالیت‌ها برون‌سپاری می‌گردند و برخی منابع از خارج از سازمان کسب می‌شوند.

۹-ساختار هزینه

عناصر مدل کسب‌وکار منجر به ایجاد ساختار هزینه می‌شوند.

زمان پیش‌بینی‌شده جلسه مدت ۲ ساعت از ساعت ۱۳ الی ۱۵ بود ، ولی با توجه به اشتیاق مخاطبین و جذابیت موارد مطرح‌شده در کارگاه و با کسب اجازه از جناب آقای دکتر نادری ، جلسه تا ساعت ۱۶:۱۵ به طول انجامید .

بعد از پذیرایی ده‌دقیقه‌ای که انجام پذیرفت ، کارگاه بیزینس پلن (BP ) با ارائه جناب دکتر حجت نادری شروع شد .

در روز دوم کارگاه ، با توجه به عدم وقت کافی برای شرح بیزینس مدل ، در ابتدا قسمت‌های باقیمانده از کارگاه بیزینس پلن توسط دکتر نادری اجرا گردید .

در ادامه جناب آقای دکتر مختاری نکات توسعه بازار و آموزش عملی را بیان فرمودند .

در قسمت انتهایی کارگاه ، جناب آقای دکترهادی کریمی از اساتید فوق‌العاده موفق استراتژیک در دانشگاه فردوسی مشهد در مورد استراتژی‌های ورود به بازار را برای استارت اپ ها بیان فرمودند .

 

با مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی و فروش همراه مهدی جفاکش باشید.


درباره ی مهدی کیمیایی راد

سلام گلوگاه اصلی تمام سازمان ها واحد فروش و بازاریابی است . فروشنده ای حرفه ای تر خواهد بود که بتواند آموزش های درستی را بگذراند . گروه چیتا برآن است تا اصولی ترین راهکارهای بازاریابی و فروش را به شما انتقال دهد . مهدی جفاکش بنیانگذار گروه مشاورین چیتا

مطلب پیشنهادی

انواع شخصیت خریداران - مهدی جفاکش

انواع شخصیت خریداران – قسمت دوم

انواع شخصیت خریداران  – قسمت دوم در مقاله قبلی سه بخش اول انواع شخصیت خریداران …